LAG 2018

12 i 13 czerwca 2018 roku odbyła się III już edycja Festiwalu Sztuki i Gier Niezależnych. Wzięli w niej udział studenci trzech uniwersytetów: Uniwersytetu Śląskiego, Uniwersytet w Ostrawie oraz Uniwersytet Św. Cyryla i Metodego w Trnavie a także eksperci branży gier video, profesorowie i artyści z Japonii, Niemiec, Holandii, Czech, Słowacji i Polski.

LAG FESTIVAL  jest wynikiem długotrwałej współpracy artystów z wymienionych ośrodków akademickich, których wspólnym celem jest ukazanie potencjału studiów artystycznych oraz rozwój kierunków artystycznych w zakresie sztuki nowych mediów i nowych technologii, szczególnie projektowania gier. W ramach projektu LAG Festival już od 2015 roku realizowane są konferencje, warsztaty projektowania gier typu GAME JAM a także liczne spotkania, wykłady gościnne, konkursy LAG ARENA  i koncerty LAG MUSIC.

 W roku 2018 w  ramach projektu LAG Festival of Art and Independent Games studenci z Cieszyna, Ostravy i Trnavy już po raz trzeci wzięli udział w międzynarodowych 5-dniowych warsztatach projektowania gier, które w tym roku odbyły się w maju w Trnavie, na Słowacji. Podczas warsztatów studenci pracowali w losowo dobranych 10-osobowych grupach międzynarodowych a ich zadaniem było stworzenie działającego poziomu gry.  „Wszyscy wiemy, że gra to złożony projekt interdyscyplinarny.  Warsztaty 5-dniowe to jest czas, w którym student ma szansę sprawdzić czego się nauczył przez cały rok. Uczy się pracować w zespole, a to jest bezcenne doświadczenie. (…) Trzeba przyznać, że co roku gry są coraz lepsze” – ocenia prof. Małgorzata Łuszczak, Dyrektor Artystyczny Festiwalu, Dziekan Wydziału Artystycznego Uniwersytetu Śląskiego.

2 dni festiwalowe w Cieszynie stanowiły podsumowanie rocznych prac w projekcie LAG FESTIVAL of ART and INDEPENDENT GAMES. Jak co roku festiwal rozpoczął się międzynarodową konferencją LAG EDU pt. Sztuka i Technologia. Konferencje z cyklu LAG EDU mają charakter spotkania twórców i ekspertów zajmujących się tworzeniem gier. Celem konferencji jest wymiana doświadczeń w zakresie procesów tworzenia gry, założeń technicznych  technologicznych oraz nawiązanie kontaktów z ekspertami i projektantami z różnych stron świata. Rokrocznie mówcami konferencji są zarówno przedstawiciele świata nauki, artyści, projektanci oraz reprezentanci branży gier z Europy i ze świata. Gośćmi tegorocznej konferencji LAG EDU byli:

  • Prof. Kunio KONDO (Tokyo University of Technology, School of Media Science) z wykładem pt.: “Digital Character Making based on DREAM process”
  • Prof. Kazuo SASAKI (Tokyo University of Technology, School of Media Science) przedstawił wykład: “Time Travelers inside Japanese Game and Animation”
  • Victor Van Schagen (Coal Power Games, Niemcy), twórca gier niezależnych
  • Valentin Wirth (Hangar 13, Republika Czeska)
  • Rafał Polito (Techland, Polska)

Tematyka prezentacji dotyczyła nie tylko aspektów twórczych lecz także kwestii dotyczących rynku gier, marketingu i zarządzania grą jako efektem końcowym pracy twórczej. Konferencji towarzyszyły warsztaty oraz konsultacje dla studentów. Wszyscy uczestnicy mogli także wziąć udział w prezentacjach pracowni kierunku Projektowanie Gier i Przestrzeni Wirtualnej na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie. Dużym zainteresowaniem cieszyła się także przygotowana specjalnie na konferencję LAG EDU Międzynarodowa Wystawa Plakatu LAG Games oraz wystawa grafik Augmented Reality.

Relacja z pierwszego dnia festiwalu:

Drugiego dnia Festiwalu na scenie festiwalowej na Rynku w Cieszynie odbyły się prezentacje gier i projektów gier niezależnych od projektów uczniowskich i studenckich po profesjonalne projekty gier. Właśnie od wręczenia nagrody dla najlepszej pod względem artystycznym gry niezależnej rozpoczął się cykl prezentacji gier. Nagrodę 2018 otrzymała gra SYMMETRY z bielskiego studia SleeplessClinic. Nagrodę wręczył  burmistrz Miasta Cieszyna pan Ryszard Macura wraz z Dziekan Wydziału Artystycznego UŚ prof. Małgorzatą Łuszczak. Ponadto zaprezentowały się firmy z branży gier , m.in: Hangar 13, Techland, Carbon Studio, IMGN.PRO, Farm 51, Sleepless Clinic.

Relacja z drugiego dnia festiwalu:

Następnie studenci i studentki z Cieszyna, Trnavy i Ostravy zaprezentowali gry, które powstały w maju podczas GAME JAM 2018. Gry oceniali zaproszeni eksperci konferencji LAG EDU z Japonii, Niemiec, Holandii oraz artyści i przedstawiciele trzech uczelni partnerskich projektu LAG m.in. dr hab. Marek Sybińsky (Ostrava) oraz mgr Michal Kabat (Trnava).

Najlepszy okazał się projekt zespołu pomarańczowego pt. „Unreal sailboat derby”.

Pozostałe projekty to:

Team Purple:

Team White:

Team Grey:

Team Blue:

Team Black:

Team Red:

Team Pink:

Szerokiej publiczności zaprezentowały się także trzy zwycięskie projekty konkursu LAG ARENA „Zaprojektuj grę” skierowanego do uczniów i uczennic szkół średnich z Polski, Czech i Słowacji. Ten wieloetapowy konkurs, prowadzony drogą elektroniczną i cieszył się w tym roku dużym zainteresowaniem młodzieży i szkół. Spośród 50 zgłoszonych prac międzynarodowe jury wybrało 3 projekty:

Miejsce pierwsze zajęła  gra pt. „Flavo“ autorstwa Martyny Luranc:

 

 

Miejsce drugie gra pt. „String“ Małgorzaty Mieszczak:

 

 

Miejsce trzecie gra pt.: „The Future Heart Project“ Macieja Borysa:

 

Wszyscy laureaci otrzymali pamiątkowe dyplomy i nagrody rzeczowe.

 

W ramach LAG MUSIC wystąpiły zespoły studentów Instytutu Muzyki UŚ: Kuba Chojnacki z zespołem oraz Company of Crisis w repertuarem muzyki gier i muzyki filmowej. W tegorocznym festiwalu wzięła udział także młodzież ze szkół średnich, gościliśmy licealistów nie tylko z Cieszyna ale również Bielska-Białej, Katowic, Sosnowca, Tarnowskich Gór. Dzięki uprzejmości władz Miasta i udostępnieniu sali w budynku Ratusza wszyscy zainteresowani mogli wziąć udział w „Strefe wolnego grania”. Natomiast w mieszczącym się na ul.Srebrnej 1 Ulu Kultury odbyło się spotkanie z grami planszowymi, które poprowadzili pasjonaci tychże gier z Klubu Fantastyki Krogulec. Niewątpliwym atutem tegorocznego festiwalu była atmosfera spotkania i możliwość nawiązania kontaktów artystycznych i biznesowych dla wszystkich zainteresowanych grami od młodzieży przez studentów po przedstawicieli firm z branży.

Projekt „Festival of Art and Independent Games” jest współfinansowany w ramach programu Unii Europejskiej „Kreatywna Europa”. Partnerem wspierającymi i merytorycznym jest Miasto Cieszyn.