LAG 2014

W dniach 23-27.06.2014 przeprowadzone zostały warsztaty połączone z rywalizacją grup studenckich w projektowaniu gier pod nazwą Letnia Akademia Gier 2014, w skrócie LAG. Ideą, jaka przyświecała w całym przedsięwzięciu, była integracja studentów z różnych kierunków studiów związanych z projektowaniem gier pod bacznym okiem specjalistów z branży. W całym cyklu wzięło udział ponad stu studentów i siedmiu specjalistów z branży rozrywki elektronicznej. W warsztatach brali udział zaproszeni specjaliści, którzy wygłosili następujące wykłady:

„Environment Concept Art. Wizja artystyczna a grywalne otoczenie” – Konrad Czernik (Techland)
„Rendering w Chrome Engine 6 w kontekście aktualnej (DX11) i przyszłej (DX12) sytuacji platformy PC” – Tomasz Szałkowski (Techland)
„Przygotowanie i realizacja zdjęć motion capture w studio filmowym” – Piotr Gamracy (Alvernia Studios),
„Level design” – Błażej Szaflik (The farm 51)
„The game is ready, what’s next?” – Remigiusz Kościelny (Vivid games)
„Kieszonkowe konsole do gier jako narzędzie kreacji artystycznej” – Jarosław Kujda (Mikro Orchestra)
„Retro gaming” – Jakub Duda (Incuvo)

Dodatkowo wszyscy prelegenci włączyli się w konsultacje i ostateczną ocenę studenckich projektów zaprezentowanych podczas finału LAGu.

LAG 2014, podobnie jak w roku poprzednim, obejmował również 5 dniowy game jam, w którym brali udział studenci Uniwersytetu Śląskiego reprezentujący różne specjalności: grafikę komputerową, informatykę, a także filologię obejmującą tworzenie scenariuszy i projektowanie rozgrywki. Jednym z elementów utrudniających realizację powierzonego zadania było losowanie uczestników do grup projektowych. W każdej grupie znalazły się osoby reprezentujące wszystkie wcześniej wymienione specjalności, co pozwalało na stworzenie porównywalnych warunków dla wszystkich grup. Tematem przewodnim LAGu 2014 była „osobliwość”. Temat ten pozostawiał bardzo dużą dozę swobodę interpretacji z czego skwapliwie skorzystali. W rywalizacji wzięło udział 6 zespołów oznaczonych kolorami. Każdy zespół stworzył grę w wybranej przez siebie technologii, która musiała zostać zademonstrowana jurorom i publiczności w ostatnim dniu LAGu podczas publicznej prezentacji. W efkecie tych działań powstały następujące projekty:

Zwycięzca LAG 2014 został zespół fioletowy w składzie Nina Gara, Piotr Cieślak, Piotr Gierlotka, Michał Jagusiak, Sebastian Lasocki, Robert Lipka, Tomasz Pruski, Bartosz Rakowski, Mateusz Waluś i Karol Wróbel przygotował grę o nazwie An’J. Gra jest przykładem gry logicznej z perspektywy pierwsze osoby z elementami strzelanki. W grze tej bohater poddany zostaje testowi, który to przeprowadzany jest przez wątpliwej bystrości sztuczną inteligencję.

 

Zespół zielony w składzie Ariel Rzepecki, Maja Skutnik, Mateusz Cios, Dominika Czuber, Martyna Hajduk, Konrad Walasek, Daniel Kisielewski, Michał Kozioł, Tomasz Księżarek, Damian Rogalski przygotował grę logiczną o nazwie Under the bed. Gra jest opowieścią o dzielnym lisku maskotce, który stara się powrócić do swojej właścicielki. Po drodze musi zmierzyć się z wieloma przeszkodami i przeciwnikiem misiem. Gra utrzymana jest w mrocznym klimacie labiryntu.

 

Zespół czerwony w składzie Janina Sobota, Joanna Para, Karina Brzezińska, Wiktoria Goc, Natalia Bomba, Tomasz Wita, Kacper Ciepielewski, Dorota Szota i Grzegorz Dąbrowski stworzył grę pod nazwą Wonderoute. Jest to gra typu point and click z elementami znanymi z produkcji typu hidden object. Akcja rozgrywa się w gabinecie osobliwości.

 

Zespół niebieski w składzie Andrzej Wysocki, Marta Słupska, Daria Hanusiak, Łukasz Dąbek, Przemysław Kurowski, Artur Nowicki, Marcin Pięciorek, Kamila Zich prygotował grę na platform mobine pod nazwą No Tomorrow. Gra typu tower defence przedstawiała obronę ludzkości przed superinteligencją tzw. osobliwością technologiczną.

 

Zespół czarny w składzie Agnieszka Jaszczyk, Jakub Bońdos, Magdalena Krasiejko, Joanna Saleta, Daniel Durys, Krzysztof Fudro, Daria Rytelewska, Witold Krawiec, Michał Sosnowski, Samuel Saniurski, Agnieszka Trzaska stworzył grę plaftormową o nazwie Factory Fodder. W grze tej główny bohater stara się przeciwstawić sztucznej superinteligencji.

 

Zespół oliwkowy w składzie Anna Bal, Magdalena Kaaz, Dawid Stobik, Patrycja Koronowska, Anita Harężlak, Piotr Gała, Anita Korczak-Siwicka, Kamil Pus, Krzysztof Konopczyński, Magdalena Tatarczany przygotował grę pod nazwą Illumicati. Jest to skradanka 2D, w której główny bohater stara się rozwikłać mroczną intrygę, w którą zamieszane są koty z miasteczka.

 

Wszystkie gry zostały zaprezentowane podczas finałowej prezentacji. Wszystkim zespołom udało się doprowadzić projekty do etapu umożliwiającego demonstracyjną rozgrywkę. Podczas prezentacji każdy zespół dysponował 10 minutami, podczas których miał zaprezentować koncepcję gry, a także zademonstrować działający prototyp. Oceny dokonywali jurorzy złożeni z przedstawicieli branży gier. Ostatecznie zwyciężył projekt zespołu fioletowego – An’J, który został doceniony za nietuzinkowe podejście do tematu, a także za dużą dozę humoru. Całość LAGu zakończył koncert zespołu Micro Orchestra.