Wojciech Wilsz

Wojciech Wilsz

Promotor: dr hab. Katarzyna Kroczek -Wasińska
Recenzent: dr hab. Kaja Renkas

Tytuł: Interaktywna baza dla gier planszowych.

Przedmiotem artystycznej pracy dyplomowej jest interaktywna baza dla gier planszowych oraz trzy przykłady jej wykorzystania. Sama baza to drewniana skrzynia o podstawie kwadratu, skrywająca mechanizm pozwalający na manipulację położeniem obiektów (w osiach X i Y) na planszy bez konieczności dotykania ich. Konstrukcja bazy pozwala na łatwe wymienianie kwadratowych plansz z co czyni ją uniwersalną podstawą gier, makiet lub instalacji artystycznych.

Dla zobrazowania działania bazy przygotowane zostały trzy przykłady wykorzystania jej w postaci plansz: Maze, Magnetic Hex i PowderArt.

Maze to jednoosobowa gra polegająca na przejściu przestrzennego labiryntu. Jest to swego rodzaju samouczek przedstawiający graczowi zasady działania manipulatorów bazy.

Magnetic Hex to bardziej złożona rywalizacyjna gra dla od 2 do 4 graczy, w której zadaniem graczy jest budowanie niestabilnej, magnetycznej wieży z metalowych sześciokątów. Wieża w każdej turze przesuwana jest po planszy oraz jest powiększana o dodatkowy element, tym samym zwiększając ryzyko zawalenia się. Gracz, w którego turze wieża runie, odpada z gry. Wygrywa gracz, w którego rundzie wieża nigdy się nie zawaliła.

PowderArt jest przykładem wykorzystania bazy do celów artystycznych. Zasadniczo jest to narzędzie do tworzenia prostych obrazów. Czarna plansza równomiernie posypaną białym proszkiem stanowi płótno. Obraz powstaje za pomocą śladu pozostawionego przez metalową kulkę, przesuwaną po powierzchni planszy przez użytkownika.