Krzysztof Gawlas

doktor habilitowany

Biografia

Kompozytor, improwizator, sound designer. Jego dorobek kompozytorski stanowią utwory elektroakustyczne oraz kameralne z interaktywnym wykorzystaniem środków elektronicznych. Zajmuje się również wielokanałową projekcją przestrzenną dźwięku w systemie ambisonics. Jego utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w kraju i za granicą. Współpracuje także z innymi kompozytorami tworząc warstwę elektroniczną ich utworów lub współpracując przy ich wykonawstwie. Ważną pozycję w dorobku artystycznym zajmują projekty multimedialne oraz muzyka do spektakli teatralnych.

Wystawy

Wykaz kompozycji:2014

  • Waves; utwór na skrzypce, klarnet i warstwę elektroakustyczną. Prawykonanie: Chemnitz, Niemcy, 23.04.2014, Festiwal Klangwerk Neue Musik II.
  • Wspomnienia o Tristanie i Izoldzie; utwór na aktora i warstwę elektroakustyczną do tekstu Jamesa Joyce’a w przekładzie Krzysztofa Bartnickiego, Prawykonanie: Katowice, sala kameralna Filharmonii Śląskiej, 3.12.2014, Festiwal Brand New Music, Katowice 2014, Bogusław Słupczyński – aktor, Krzysztof Gawlas – projekcja warstwy elektroakustycznej.
  • Hō-ō; na orkiestrę i warstwę elektroakustyczną. Prawykonanie: 5.12.2014, Festiwal Brand New Music, Katowice, sala koncertowa Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego, Orkiestra Muzyki Nowej, dyr. Szymon Bywalec, Krzysztof Gawlas – projekcja warstwy elektroakustycznej.

2013

  • Soundscape mit Cage und Joyce (und Markov ist auch dabei); utwór na system projekcji przestrzennej dźwięku ambisonics (periphonics 3 rzędu w poziomie i 1 rzędu w pionie). Prawykonanie: Graz, Austria, 10.05.2013, Linux Audio Conference 2013.
  • Gdy się zapali mój duch jak pochodnia; utwór na zespół kameralny, chór, aktorów i partię komputerową, do libretta Bogusława Słupczyńskiego. Utwór zamówiony przez Fundację im. Zofii Kossak, dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Prawykonanie: Górki Wielkie, 31.08.2013. Krzysztof Lasoń – skrzypce, Zbigniew Kaleta – klarnet, Marek Andrysek – akordeon, Stanisław Lasoń – wiolonczela, Michał Żymełka – instrumenty perkusyjne, Chór Kameralny Ad Libitum pod dyrekcją Izabelli Zieleckiej-Panek, aktorzy: Bogusław Słupczyński, Katarzyna Słupczyńska, Małgorzata Pikus, Dariusz Waraksa; warstwa wideo – Anna Drobiec.

2012

  • Interferencje; utwór na kwintet fortepianowy i live electronics.
  • Nagranie na płytę cd: sala koncertowa Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej w Bielsku-Białej, Lason Ensemble (2012). Prawykonanie: Katowice, 31.10.2013, sala koncertowa Akademii Muzycznej w Katowicach, 120 Śląska Trybuna Kompozytorów. Lasoń Ensemble: Krzysztof Lasoń – skrzypce, Agnieszka Lasoń – II skrzypce, Elżbieta Loska – altówka, Stanisław Lasoń – wiolonczela, Piotr Sałajczyk – fortepian.

2011

  • Rite of the Earth: Introduction & Mantra, Carillon, Flute Song, Vaporous Spirits, Free Jungle, Bowls of Harmony, Drummers, Whales – cykl utworów na system projekcji przestrzennej dźwięku ambisonics, z wykorzystaniem nagrań dźwięków instrumentów ceramicznych powstałych w ramach projektu Akademia Dźwięków Ziemi, 2010. Prawykonanie: Bowls of Harmony: 14.04.2012, Center for Computer Research in Music and Acoustics (CCRMA), Stanford University, California, USA, Linux Audio Conference 2012. Cały cykl: 30.05.2012, Cieszyn, Uniwersytet Śląski, sala konferencyjna, Cieszyńska Wiosna Muzyczna.

2010

  • Nokturn wg op. 49 nr 1 F. Chopina, wersje na fortepian i live electronics oraz na dwa fortepiany MIDI (Disklavier), komputer i jednego pianistę. Prawykonanie: Warszawa, 29.04.2010, Krzysztof Gawlas (komputer / Disklavier), Agnieszka Kopińska (fortepian), (wersja na dwa fortepiany MIDI (Disklavier), komputer i jednego pianistę); Cieszyn, 23.08.2010, Krzysztof Gawlas (komputer), Agnieszka Kopińska (fortepian), Międzynarodowy Festiwal Muzyki Wokalnej „Viva il Canto” (wersja na fortepian i live electronics).
  • Spherical Voices I-II na system projekcji przestrzennej dźwięku ambisonics. Prawykonanie: Cieszyn, 23.08.2010, Krzysztof Gawlas (komputer), Międzynarodowy Festiwal Muzyki Wokalnej „Viva il Canto”.
  • Jazz Bending: Free the Knobs, Gepetto, iPhone 7, Gil Ahead, Foots, Blooz, HX, Drone; – cykl utworów na trio jazzowe i live electronics. Prawykonanie: Maynooth, Irlandia, 6.05.2011, Marcin Żupański – saksofon, EWI, Bartosz Nazaruk – perkusja, Krzysztof Gawlas – gitara, live electronics, Linux Audio Conference 2011.

2009

  • Sonar 6; muzyka elektroniczna, wersje na systemy projekcji przestrzennej dźwięku WFS i ambisonics. Prawykonanie: 17.04.2009, Parma, Linux Audio Conference 2009.
  • AI Riff; na zespół kameralny i elektronikę: Prawykonanie: 3.12.2009, Turyn, Teatro Vittoria, Fiari Ensemble: Luciano Condina – flet, Gianluca Calonghi – klarnet, Massimo Barrera – wiolonczela, Gilbert Imperial – gitara elektryczna, Riccardo Balbinutti – perkusja, Marilena Solavagione – dyrygent, cykl koncertów ‚In Scena’.